Co to jest TPMS?
System kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) to zintegrowany z pojazdem system, który na bieżąco
monitoruje ciśnienie gazu w oponie. Istnieją dwa różne typy systemów:
bezpośredni (pomiar ciśnienia za pomocą czujnika w feldze), oraz
pośredni
(pomiar za pomocą czujnika ABS w aucie). Wyświetlacz na desce
rozdzielczej pojazdu ostrzega kierowcę, jeżeli system wychwyci spadek
ciśnienia w jednej lub więcej opon.
TPMS spełnia trzy funkcje:
- Zwiększa bezpieczeństwo jazdy
- Zapobiega zwiększonemu zużyciu paliwa spowodowanego niewłaściwym ciśnieniem w oponach
- Zapobiega zwiększonemu zużyciu ogumienia spowodowanego zmniejszonym ciśnieniem w oponach
Jakie wymagania prawne musi spełniać czujnik TPMS?
Zgodnie z Dyrektywą UE, od 01 listopada 2014 roku, wszystkie nowe pojazdy
opuszczające salony polskich dealerów samochodowych, muszą być
wyposażone fabrycznie w czujniki ciśnienia TPMS. Rozporządzenie nie
przewiduje jednak, jaki system kontroli ciśnienia w oponach powinien być
zastosowany, więc dozwolone są oba systemy, zarówno bezpośredni jak i
pośredni, które, spełniają warunki Regulacji ECE-R 64. ECE-R 64 stanowi
wyłącznie o funkcjonalności systemów, ale nie narzuca, czy czujnik
powinien być oryginalny czy z rynku wtórnego.
Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie felg?
Jeśli pojazd jest już wyposażony w TPMS to należy ustalić, czy jest to system
pośredni czy bezpośredni. W pierwszym przypadku, felgi można kupić w
tradycyjny sposób, gdyż ich zakup nie wpłynie w żaden sposób na
zamontowany w aucie system TPMS.
Jeśli w Twoim aucie TPMS jest systemem bezpośrednim, wówczas należy przy zakupie felg zwrócić uwagę na następujące kwestie:
1. Czy wybrany model/wzór felgi spełnia wszystkie wymagania dotyczące montażu czujnika TPMS?
2.
Ze względu na złożoność technologii TPMS, zalecamy korzystanie z pomocy
wyłącznie specjalistycznych firm. Warsztaty te są wyposażone w
odpowiedni sprzęt programujący, oraz narzędzia do wymiany opon,
konserwacji i rozwiązywania innych problemów (np. ostrzeżenie na
wyświetlaczu)!
Dane techniczne oraz informacje dotyczące konserwacji i serwisu czujników TPMS
Jakie różnice występują pomiędzy systemem bezpośrednim, a pośrednim? Bezpośredni system
dokonuje pomiaru ciśnienia w oponach przez czujnik zintegrowany z
kołem, a informacje są przenoszone bezprzewodowo do urządzenia
kontrolującego w pojeździe. Różne wyświetlacze, poszczególnych modeli
aut dostarczają kierowcy informacje o bieżącej wartości ciśnienia albo
ostrzeżenie, kiedy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie. Takie systemy
są bardzo precyzyjne, ponieważ monitorują ciśnienie bezpośrednio dla
każdego koła.
Jak działa system pośredni? Za pomocą
systemu pośredniego,
zintegrowane z ABS i trakcją czujniki monitorują poszczególne prędkości
obrotowe kół. Różnice mogą się pojawić w momencie spadku ciśnienia w
oponach, a ponadto, ciśnienie zależne jest od oscylacji kół i jest
mierzone przez zaawansowany proces przetwarzania sygnału. Każda zmiana w
postaci jakiegokolwiek spadku ciśnienia jest natychmiast wychwytywana.
Jakie są wady i zalety takich systemów?
Bezpośredni TPMS pozwala na bardzo precyzyjne zbieranie danych i posiada dodatkowe funkcje,
takie jak rozpoznanie pozycji opon, wykrywanie utraty ciśnienia podczas postoju pojazdu i monitorowanie ciśnienia powietrza w oponie koła
zapasowego. Jednakże system ten wymaga poniesienia dodatkowych kosztów i szczególnej uwagi przy wymianie opon, czy ich konserwacji. Wszystkie
opony w pojeździe (letnie, zimowe, zapasowe) muszą być wyposażone w prawidłowo działający czujnik.
TPMS pośredni jest mniej precyzyjny, ponieważ nie mierzy ani ciśnienia, ani temperatury w
oponach, ponadto, nie wykrywa spadku ciśnienia podczas postoju auta.
Jednak system jest znacznie łatwiejszy w utrzymaniu i mniej kosztowny,
ponieważ koła nie są wyposażone w czujniki ciśnienia.
Jaki wpływ ma system TPMS na utrzymanie i serwis pojazdu?
Korzystanie z TPMS podczas jazdy, a także w obliczu kwestii utrzymania samochodu
stwarza nowe wyzwania, zarówno dla kierowcy, jak i warsztatu:
Właściciel pojazdu, którego samochód jest wyposażony w bezpośredni system TPMS,
nie będzie mógł samodzielnie zmienić opony, ale będzie potrzebować pomocy specjalnie wykwalifikowanego serwisanta, aby odpowiednio
dopasować, dokonać kalibracji i sprawdzić czujnik w kole. Ze względu na wprowadzenie rozporządzenia w całej UE , rozwój nowej technologii
związanej z czujnikami TPMS spowoduje, że warsztaty wulkanizacyjne oraz specjalistyczne serwisy będą szkolić swoich pracowników i inwestować w
niezbędny sprzęt.
Czy można samodzielnie właściwie dopasować bezpośredni system TPMS?
Montaż opon to kwestia związana z bezpieczeństwem, więc wymaga specjalistycznej wiedzy (np. umiejętne oszacowanie stanu zużycia opony,
czy zastosowanie odpowiedniego momentu dokręcania śrub). Dlatego
ZALECA się dokonywanie tego typu prac i usług wyłącznie w wyspecjalizowanych warsztatach i serwisach.
Bezpośrednie systemy TPMS to także różne nowe wymagania techniczne:
- Konieczność kontroli zaworu przy każdej wymianie kół, aby zapobiec jego zużycu.
- Dla nowych opon: w celu zapewnienia sprawnej komunikacji pomiędzy
czujnikiem a odbiornikiem TPMS, należy dokonać nowej konfiguracji
czujników do pojazdu, w sytuacji, gdy są używane nowe czujniki (nowy ID
czujnika) bądź następuje zmiana położenia kół wyposażonych w czujniki.
- Podczas wymiany opon należy dokładnie sprawdzić poziom naładowania baterii czujników.
Mój samochód nie jest wyposażony w TPMS, czy należy doposażyć auto?
Pojazdy, które podlegają obowiązkowi posiadania TPMS będą już wyposażone w
pośredni lub bezpośredni TPMS przez producenta pojazdu, gdyż w przeciwnym razie pojazd nie otrzyma homologacji i innych zezwoleń
uprawniających go do normalnego ruchu w każdym z państw członkowskich UE.
W celu zdobycia bliższych informacji na temat naszej oferty oraz cennika prosimy o
kontakt .